Tuesday, March 2, 2010

Subconstient Obscur [2006-2009]

Transilvania mea Interioara, Malefica

 

Inceput in 2006 cu lucrarile Viziuni Avortate si Depravare Ecumenica 1, a ajuns sa fie pentru multi una din cele mai malefice si deprimante serii grafice contemporane in arta transilvaneana. Este o serie conceputa din start ca fiind o declaratie provocatoare, socanta si ironica importiva tabuurilor, snobismului si ipocriziei.

 

Va puteti intreba care au fost motivele care m-au determinat sa creez cele opt lucrari care compun seria, si care au fost consecintele expunerii lor publicului larg. Privind inapoi inspre inceputurile seriei, ideile mi-au venit ca fiind ceva ce doream sa afirm deschis despre “Transilvania mea interioara, malefica .” Am avut norocul [sau ghinionul ?] de a ma fi nascut in partea nord-vestica a Transilvanei, o zona hibrida a mai multor grupuri etnice, religii si a unei istorii relativ obscure. O zona pe care majoritatea strainilor o cunosc de obicei numai in contextul mitului fictiv al lui Dracula, pentru transilvaneni este un spatiu localizat din punct de vedere cultural undeva intre Europa vestica si cea estica, imprumutand caracteristici din ambele parti. Dar oricat de avantajos ar suna, de la caderea comunismului in 1989, Transilvania si in extensie si arta transilvaneana [cum mici exceptii] a esuat in a se integra in miscarile culturale internationale contemporane. Scena noastra artistica fiind condusa in mare parte de figuri formate sub vechiul regim comunist, este mult in urma standardelor artistice contemporane. Din pacate, la fel este si mentalitatea oamenilor. De vreme ce unii inca sunt dominati de tabuurile tributare conceptiilor invechite, altii tind inspre un highlife [inalta societate] modern dominat de kitsch, caracterizat de snobism si ipocrizie.

 

Aceste subiecte cruciale au fost cele pe care le-am ales sa le exploatez in lucrari, stiind ca pot fi privite in mod variat de catre public, depinzand de valori individuale. Fiecare lucrare a fost conceputa dupa o documentare teoretica indelungata asupra temei alese si dupa executarea a numeroase schite pentru gasirea unei solutii compozitionale care sa permita exprimarea unui mesaj cat mai complex. Deseori forma si tehnica artistica au ajuns sa fie dominate de concept, de vreme ce consider ca o opera de arta de calitate este puternic intelectualizata. Una dintre temele abordate in fiecare lucrare  a seriei este cea a sexualitatii decadente privita din variate perspective : puternic provocatoare in Viziuni Avortate si Ofrande Zeitei Placerii, usor comica si ironica in Fiinta Carnala,  timid sentimentala in Damnatio Memoriae, depravata in Imperator Venericus si imorala in Depravare Ecumenica 1 si 2. Dar in loc de a ma limita la acest subiect stereotipizat, am folosit sexualitatea doar ca pe un punct de pornire. Tinzand inspre obiective mai inalte, am completat fiecare lucrare cu un concept secundar sau tertiar pentru crearea unui mesaj mai complex. In consecinta, fiecare lucrare poate fi ”citita” pe niveluri multiple. Privitorul poate intelege numai intelesurile de suprafata exprimate prin imagini figurative cu un caracter narativ, sau poate sa aleaga sa analizeze mai profund si sa descopere mesajele exprimate prin temele secundare, simboluri sau fundalul teoretic. Exemple in acest sens pot fi lucrarile Depravare Ecumenica 1 si 2, cu subiecte inspirate din atitudini sociale legate strans de valorile religioase traditionale. Mai mult decat atat, privitorul are nevoie de cunostinte mitologice de baza despre zeul infernului Hades si companionul sau Cerber, pentru a intelege pe deplin aluziile politice contemporane din lucrarea Hades si cele 3 Capete ale lui Cerber. Deasemenea, intelegerea titlurilor latine ale lucrarilor Imperator Venericus si Damnatio Memoriae in contextul Imperiului Roman permite descoperirea actualitatii temelor redate intr-un context contemporan diferit.

 

As putea continua sa scriu zeci de pagini pentru sustinerea fiecarei lucrari in parte, insa scopul acestui articol nu este acela de a analiza lucrarile pas cu pas. Probabil am reusit sa sugerez o cale potrivita pentru interpretarea lucrarilor. Deasemenea, am discutat principala sursa de inspiratie: societatea transilvaneana. Dar aditional sursei mentionate a fost inca ceva care m-a ghidat inspre crearea lucrarilor discutate : starea mea psihologica intunecata dintre toamna anului 2006 pana in vara anului 2008. Privind retrospectiv, pot afirma ca lucrarile imi reflecta indeaproape starea psihica in momentul crearii seriei. Relatia dintre lucrarile de arta si sentimentele traite in perioada respectiva sunt surprinzatoare chiar si pentru mine, de vreme ce am reusit sa evadez starea psihica depresiva a anilor respectivi si ulterior am experimentat influenta unei alte culturi. Probabil acum mi-ar fi imposibil sa creez o serie ca Subconstient Obscur. Fiecare perioada genereaza propriile sentimente si trairi, iar fiecare stare psihica duce inevitabil la crearea propriilor imagini vizuale…

 

Asa cum putea fi de asteptat, reactia publicului a fost impartita. Judecand dupa expozitiile la care am participat si din conversatiile purtate cu o parte a publicului, exista numerosi indivizi care au ramas cu pareri pozitive despre ceea ce au vazut si m-au sprijinit. Deseori, atat cunoscatori de arta cat si publicul general a gasit simbolismul lucrarilor mele drept intrigant, reprezentarile narative/prozaice fascinante, calitatea texturilor desenate placute vizual si tactil, iar imaginile explicite curajoase si memorabile. Pe de alta parte, cei care m-au criticat au avut motive la fel de clare. Cei care nu inteleg libertatea artei au declarat lucrarile ca fiind prea explicite, de vreme ce altii nu au reusit sa inteleaga mesajele subtile ramanand strict la imaginile si impresiile de suprafata. Relativ subiective si naive au fost vocile care au considerat lucrarile ca fiind prea intunecate, sinistre si monocrome, la fel ca website-ul meu anterior [dezvoltat din conceptul de Alb si Negru si conceput pentru a fi in relatie directa cu seria Subconstient Obscur]. Destul de neobisnuite [dar semnificative] au fost opiniile unor artisti coreeni care mi-au descris lucrarile ca fiind « minunat si unic ! atat de exotic !! » Personal nu mi-am inchipuit niciodata ca ar avea ceva exotic, insa am inteles mai tarziu ca pentru o cultura atat de diferita lucrarile mele erau intr-adevar exotice. Este o fascinatie reciproca intre artistii celor doua spatii. Oricum, probabil cel mai bun exemplu pentru a ilustra parerile contrastante a fost expozitia  “Go urban?“ din Satu Mare 2007, organizata impreuna cu alti artisti locali. Marea majoritate a publicului a fost fascinata, presa si televiziunea au promovat evenimentul drept senzational, iar administratia muzeului a cerut extinderea perioadei expozitiei datorita numarului mare de vizitatori. Pe de alta parte au existat si critici, chiar si politicieni frustrati care eu descris lucrarile ca fiind « imorale » iar artistii ca fiind « demonizati. »

 

Indiferent de atitudinea publicului, eu imi sustin colectia ca fiind o imagine a spatiului transilvanean, si o imagine a starii emotionale traite in perioada crearii lucrarilor. Cu toate ca in unele momente lucrarile seriei m-au facut chiar si pe mine sa ma indoiesc de sanatatea mea mentala, le consider [si voi continua sa le consider] drept cele mai reprezentative lucrari pentru angoasa psihologica contemporan transilvaneana. Violand tabuuri, deschizand publicului local frustrari neatinse in trecut, exprimandu-mi emotiile pe care le-am putut trai numai pe aceste spatii intunecate, Subconstient Obscur este cea mai sincera arta malefica transilvaneana.

 

Fabian Emanuel,

Cluj-Napoca, 10-11 Februarie, 2010

 

 

 

 

Mai multe detalli despre Ofranda Zeitei Placerii

 

Postez un detaliu al lucrarii Ofranda Zeitei Placerii [imaginea intreaga va fi disponibila in curand pe noul website]. Consider lucrarea aceasta ca fiind sfarsitul unui capitol, piesa finala a seriei Subconstient Obscur.

 

Am conceput aceasta lucrare in timpul toamnei 2007, si am facut mare parte din desen la inceputul anului 2008, lasand-o neatinsa pana acum. Zilele trecute am completat o parte din fundaluri, pentru a putea aduce proiectul Subconstient Obscur la final. Sincer, Ofranda Zeitei Placerii fiind o lucrare mai veche, simt ca nu imi reflecta gandirea actuala. Astfel, lucrand la ea nu am avut impresia ca as crea arta, mi se parea mai mult ca restaurez ceva vechi. In ceea ce priveste tema lucrarii, sunt tentat sa o consider ca fiind una dintre cele mai intunecate creatii pe care le-am facut vreodata. Este un punct culminant al perspectivei mele critice asupra erotismului decadent.

 

Lucrarea in sine ofera o imagine a starii mele psihologice sumbre dintre 2006 si 2008, circumstanta care a dus inevitabil la crearea celei mai sinistre si depravate serii de imagini contemporane transilvanene Subconstient Obscur.

 

Postat pe blogul personal, 22 Decembrie, 2009